Nettbutikk

Mars 2010

Knappe goder

Natascha Krabbe (38) lager knapper som sprer glede i hverdagen. Kanskje kommer de snart på et plagg nær deg?

I en sidegate i hovedstaden lyser det fra to store vinduer. Ei jente har stoppet opp doran ruta for å titte inn. Det er så mye som skjer der inne. Damer i hvite frakker som bærer på stekebrett, som sitter ved bord og myser ned på runde motiver, som synger og ler.Dette er knappelaboratoriet "Snella & Petronella", som brenner porselensknapper til hele kongeriket. 
Vel inne finner du brett på brett med kanpper. Motivene varierer fra enkle ord til nostalgiske fotografier,barnlige tegninger og feminin design.

"Vi selger leken like mye som knappen"

Vi må passe på at det er jevnt her, instruerer sjefsknappefrøken Natascha Krabbe (38) og peker ned på en halvferdig porselensknapp. 
I fjor måtte hun begynne å ansette folk, for å imøtekomme alle knappeordrene som hun mottok.



Nå har hun sju ansatte og knappeleken er en suksess. Kundene leker seg stadig frem til nye bruksområder på knappene.
- De festes på klær og sko, lages til halssmykker og spenner, og mange bytter ut knappene i brukttøy for å skape sin egen stil,
sier Natascha. Og det var akkurat slik hun selv fikk knappeideen.

Lyttet til Nordavinden

For fire år siden var hun ferdig utdannet produktdesigner med keramikkspesialisering. Hun stod foran et veiskille, skulle hun ta den trygge veien med fast ansettelse, eller gå sine egne veier?

  • Jeg var på nippen til å underskrive en kontrakt, men stoppet opp i siste liten og lyttet til Nordavinden sier hun.
  • Jeg skjønte at det var et marked for porselensknappene jeg lagde til egne klær, for folk lurte stadig på hvor jeg hadde kjøpt dem. Det er så mange som er gode til å lage kopper og krukker - Jeg valgte meg knapper, sier hun.

Natascha startet med knappeproduksjonen i sin leilighet på 60 kvm, og hadde opptill 15 hjelpere i venner og familie. Og her kommer firmanavnet fra: "Snella og Petronella".

- "Dom snella" er alle som hjelper meg. Selv er jeg Petronella, som farmor kalte meg da jeg var liten.

"Flest menn starter egne bedrifter, men det er kvinnelige gründere som klarer seg best."



Gode råd er ikke dyre

Natascha hadde mye å lære om det å starte egen bedrift. Men hun brydde seg ikke med å henge med de riktige folkene.

  • Det blåste jeg i. Jeg hang med de andre jentene, kvinnelige grpundere, som jeg fikk mange gode råd av. Selv om det er flest menn som starter egne bedrifter, er det kvinnelige gråundere som klarer seg best, sier hun.

Grundere har mange gode råd å gi til andre som går med en idè på hjertet. Hemmeligheten bak hennes egen knappesuksess ligger like mye i leken med produktet, mener Natascha.

  • Vi selger leken, like mye som knappen. Folk lar seg inspirere og bruker produktet til å være kreative selv. Knappene våre krever noe av brukeren. Folk opplever at det skjer noe i møtet mellom knapp og plagg.

Laboratoriet og butikklokalet er gjennomført i hvite og rosa toner. På veggen henger firmaets logo, Natascha som tegneseriefigur, sammen med en blid harepus.

- Jeg er glad i fantasiverdener, hvor alt er mulig. Det er såpass mye alvor i verden, at det er fint å skape et univers der alle er snille og greie.

I utforming av forretningsidè, harhun brukt seg selv som testkunde.

- Det funket veldig bra i forbindelse med for eksempel nettbutikken. Jeg syns at de fleste nettbutikker er upersonlige, og tenkte på hvordan jeg ønsker å bli møtt, sier hun

Nettsiden til Snella & Petronella møter kundene sine med en blanding av eventyr, dynamitt og sorthvittbilder fra Oslo. Og de sender ut ordrebekreftelser på rim. - Det har vært kommuneansatte som har respondert med lange dikt igjen, forteller medarbeider Tone Kristiansen (28).
- Ja er det ikke utrolig flott å kunne gi noen den lille prikken i hverdagen? sier Natascha.





 

"Du fikk en halvfeit Harley-gubbe på 40 år til å sikle over knappene dine!"

Utradisjonell knappekunde

Det er travelt i knappelaboratoriet. Nye porselensknapper skal lekes fram, motiver skal finnes, og knappene skal støpes, tørkes, brennes og glasseres i flere omganger. Knappene sendes ut til butikker i hele landet, samt to butikker i København. Men før knappedamene tar fatt på arbeidet igjen sier de:

  • Vi må fortelle om Asbjørn!

Tone fniser og gir Natascha et ark. Hun leser et utdrag fra en mail de nettopp mottok.

  • Du fikk en helvfeit Harley-gubbe på 40 år til å sikle over knappene dine! Rampungen er nå festet på motorsykkelen min.

Natascha legger fra seg mailen, smiler bredt og forvandles sakte til alteregoet Petronella.

  • Når vi kan inspirere Asbjørn til knappelek synes jeg vi har klart det!

 Petronellas gründertips

1. Å være gründer er å være en problemløser.
Sett deg inn i ting som vanskelige skjemaer.

2. Finn fram det særegne i deg selv og produktet - og dyrk det!

3. Ha et helhetlig konsept. Tenk på alt produktet ditt trenger.

4. Skriv en forretningsplan og ha den som rettesnor.

5. Møt kundens behov. Bruk deg selv som testkunde!

6. Test produktet ditt i et marked!

7. Ikke start med å ta opp høye lån, invester det du kan klare.

8. Vær villig til å jobbe mye og innse at du må gå glipp av en del burstager.

9. Begynn i dag! Det blir ikke noe tryggere i morgen.

10. Lev lurt! Ta sjanser på en positiv måte.




Tips: Det vil også være flott å dekorere en kåpe med knappene.
Lag en fin brosje ved å ry en knapp på noen gamle blonder,
eller bruk dem som pynt på sko eller: vesker.

Tekst: Skjønne Hilde Tobro Foto: Vidunderlige Gry B Traaen
Artikkel hentet fra Kamille 15.03


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Mars 2010

Vakre Hjem

Snella & Petronella er en herlig liten bedrift som lager de nydeligste porse lensknapper. Vi kontaktet dem for å høre om de kunne lage klokkeknapper for oss til denne artikkelen. Resultatet ser du her. 

Vi har sydd dem på myke pulsvarmere laget i myk, blå mohair. Pulsvarmerne er fra ZanZ.

Knappene er helt skjønne reproduksjoner av originale gamle klokker, og har den fineste overflate i glan porselen. Snella & Petronella likte ideen med klokkeknappene så godt at de like gjerne tok dem inn i sortimentet sitt. Disse knappene og fire andre motiv kan derfor kjøpes i nettbutikken deres eller hos en av deres forhandlere.

Tips: Det vil også være flott å dekorere en kåpe med knappene.
Lag en fin brosje ved å ry en knapp på noen gamle blonder,
eller bruk dem som pynt på sko eller: vesker.

Tekst & Foto: nydelige Franciska Munck-Johansen
Artikkel hentet fra Vakre Hjem Nr. 3 2010

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Januar 2010

Knappen er tilbake

Knappeeventyret Snella & Petronella har i snart fire år, vært med på å friske opp garderoben til utallige koner, kjærester, søstre, brødre, bestemødre og andre som ønsker å blåse nytt liv i gamle flammer. Grunder Natascha Krabbe, fant ut som student, at hun ville gjøre noe annerledes og originalt som produktdesigner.

– Jeg har alltid vært nysgjerrig, og jeg vil ikke godta at noe må være som det er. En knapp kan derfor være med på å gjøre noe ordinært,
til noe helt ekstraordinært.




Kunder kan velge eget motiv på knappene

Det er knapper av porselen som er Krabbes spesialitet, og det finnes i dag 53 forhandlere i Norge, og to forhandlere i Danmark som selger knappene. I tillegg har hun sin egen butikk og fabrikk på St.Hanshaugen i Oslo, hvor de er seks ansatte. Kunder kan velge eget motiv på knappen, eller velge ut fra fabrikkens egne kolleksjoner, som kan ha en ventetid på opptil ett år.

  • Etterspørselen er enormt stor, særlig ettersom vi lager skreddersydde knapper til en bestemt forhandler, klesdesigner eller kunde. Vi lager derfor ikke enorme kvantum av en type knapp fordi hver kunde ønsker ett spesielt motiv eller bilde.

Krabbe forteller at Snella & Petronella lagde knapper som ble solgt i Den norske opera. Her hadde knappene noter som motiv, og dermed ble dette motivet kun solgt i operaen.

  • Knappen ble mer unik, og sånn prøver vi å gjøre hos andre forhandlere også. En kunde fortalte at hun hadde vært på Snella & Petronella safari, og oppdaget nye knapper hos hver forhandler!

The lady in red

Det hele startet med at Krabbe lagde knapper til en rød kåpe hun hadde kjøpt på Fretex. Kåpen står i dag i butikken, som et slags symbol og påminnelse, om hva det var som ledet fram til det som er Snella & Petronella.

  • Jeg ville skape noe unikt som kommer fra hjertet. Jeg er ikke opptatt av å bli rik, og passer heller på å være ærlig mot meg selv. Hver enkel knapp skal jeg kunne stå for med hele meg, og det ligger en dypere tanke bak hver av dem.

Knappen har fått en varm mottakelse fra dagens kvinne, og av og til mann, og Krabbe er glad for at knapper har kommet tilbake på trendbarometeret. Det var farmoren til Krabbe som var med på å dyrke ideen om en knappefabrikk. Etter sin egen tid, hvor kvinner gjerne dro av knapper på nyinnkjøpte kåper for å sy på egne, var med på å inspirere Krabbe til å innføre knappens tilbakekomst. Gjenbruk er også en viktig drivkraft.

  • Jeg vil at man skal kunne bruke klær og andre ting flere ganger, så man slipper å hele tiden kjøpe nytt. Ved å pynte opp en gammel kjole eller skjorte får man jo også et personlig plagg, og folk får mulighet til å være kreative.

Hjelper på klesstilen

Den kreative delen er noe av det som får Line Espedal til å kjøpe knappene til Snella & Petronella.

  • Jeg liker å sette mitt eget preg på klærne mine, samtidig som jeg faktisk reparerer noen av dem også!

26-åringen liker best knappene med englemotiv, og har brukt de på både vesker, topper og jakker. Hun forteller at hun synes det er ekstra koselig å bruke knappene til Snella & Petronella når hun vet at det ligger både to hender, og et hjertet bak knappene hun bruker.

  • I disse bloggetider er det blitt mer og mer viktig å være original i klesstilen, og ved å sy på egne knapper blir jo antrekket med en gang mer oppsiktsvekkende!

Før danskene

Krabbe forteller at Snella & Petronella er de første i Norge som driver kommersielt med knappeprodusering.
Hun har store planer for framtiden, hvor hun vil innføre andre typer knapper og smykker, i flere europeiske land.

  • Men først og fremst må vi gjøre ferdig bestillingene vi har i Norge, smiler hun.
  • Det kan bli mange sene kvelder her på fabrikken, forteller Krabbe. Danmark har allikevel fått en smakebit på den norske knappemakeren. – Det er kult å være foran danskene for en gangs skyld. De er alltid så tidlig ute, men endelig slo vi dem!

Tekstforfatter

Snella & Petronella lager også knapper, øredobber og ringer med forskjellige ord og uttrykk. Krabbe fikk ideen da hun skulle i bursdag til en forfatter, men torde ikke å gi bok i gave.

  • Jeg har alltid vært glad i tekst, og ordknappene er igjen med på å skape et personlig preg på en gave eller et smykke.

Ordknappene kan også spesialbestilles, og er en enorm salgsuksess for Snella & Petronella.

  • Mest av alt har jeg lyst til å spre glede med knappene mine, og jeg synes det er utrolig gøy at det har slått såpass an!

Spørsmålet om hun hadde barn ble møtt med latter.

  • Tror du jeg har tid til det eller?

Tekst: Ingelin Haukali
Artikkel hentet fra Norgesnytt 20. Januar 2010

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

3.Desember 2009

Neste stopp New York

Snella og Petronella har med sin knappe-revolusjon sneket seg inn i mange nordmenns hjerter. Nå går de internasjonale
veier.

BJERREGÅRDSGATE: – Vi er i snakk med en forhandler i New York, så vi håper å være på plass i februar 2010, sier daglig leder
av Snella og Petronella, Natascha Krabbe. Vi møter henne i knappefabrikken hennes i Bjerregaardsgate, der personlige knapper fyller butikken. – Vi vil at folk skal få en hyggelig opplevelse av oss. Nettsiden er også en del av det. Den er leken, med figurer som guider deg gjennom siden. En av figurene er blant annet basert på min mann som også jobber her, sier Natascha. Sjefsknapperen mener også at kreativitet nærer mer kreativitet. – Det er en del av konseptet jeg liker. Vår kreativitet overføres til kundene ved at produktet må gjøres mer med før det er komplett. Vi lager knappene, men kundene lager spesielle plagg eller sko ved hjelp av det de kjøper hos oss.




En annen populær knappevariant er å plasserer kundenes egne fotografier på porselensknappene. – Jeg startet med tester i juni, og det var ikke før i oktober at jeg hadde funnet den rikitge blandingen for bildene. Spesielt de ulike fargene var en stor utfordring for meg. Det tok 13 ulike forsøk før det satt, forteller Krabbe. Og butikken har fått mange ordrer allerede. Faktisk er pågangen så stor at de så vidt greier å håndtere alle ønsker. – Et luksusproblem! sier Natascha

Tekst & Foto: Anita Bakk Henriksen
Artikkel hentet fra Lokalavisen St.Hanshaugen

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -



2008

Norge Rundt!

Knappedamen i programmet over alle programmer; Norge Rundt! En vakker dag banket de på døren og ville fortelle historien om alle knappene som ble til på knappelaboratoriet til Snella & Petronella.

Da var det bare å si ja tusen takk, samt takke og bukke pent. Programmet viser de tre produksjonsprosessene som må til for å få knappene ferdige.




Videre forteller jeg historien om hvordan rampeungeknappene ble til ved en ”tilfeldighet”. Jeg var så heldig at min far skulle hjelpe med å borre knapper til et kunsthåndverksmarked jeg ikke trodde jeg klarte å lage nok knapper til. Jeg hadde merket hullene på forhånd og når jobben var gjort fikk jeg meg en stor overraskelse da jeg oppdaget at hullene var borret hipp som happ. Tidsnød lærer naken kvinne å spinne, så kaste de kunne jeg ikke. Tenkte derfor at hullene kunne være øyne på små rampeungeansikter og fant fram en spesialblyant jeg hadde brukt på designskolen. Vipps, ble alle rampeungene solgt på det markedet og en ny suksess var født. Takket være Pappa og Nordavinden….

Programinnslaget finner du i sin helhet i NRK Nett-TV.
Se klippet her: http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/128216

foto: NRK Norge Rundt 2008

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Februar 2008

Knapper på nett

Den nyetablerte Oslo-designeren Natascha Krabbe
satser på internett når hun vil selge sine egenproduserte knapper og øredobber.

På www.snellaogpetronella.no er det mulig å bestille porselensknapper med bilder av hemmelige agenter, sjiraffer, gassmasker, maur og engler for å nevne noe. Bybilder fra Oslo har også funnet veien til noen av knappene.

Tekst: Tyra T. Tronstad
Artikkel hentet fra Obosbladet nr1 februar 2008










- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Desember 2008

Julemarked uten dusinvarer

De fleste kjenner en, eller kanskje helst flere, som har alt, og mer til.
Hvis vedkommende også liker det spesielle og uvanlige, er designjulemarkedet nå til helgen stedet, skulle vi tro.

Det er tredje året på rad at ar rangørene inviterer til julemarked for kunst håndverkere og designere fra Bergen og omegn. Hvert år er det også en gruppe nyutdannede designere som ikke har stilt ut arbeidene sine før. Bergen har mange dyktige designere, men de er lite synlige i offentligheten, mener arrangørene, og med julemarkedet ønsker de å skape bedre grobunn for dem. Cafe Retro vil selge varm mat, kaffe og kaker i tillegg til å stille ut design og retromøbler.

Markedet holder til i det røffe lager lokalet i østre Skostredet 5-, like ved årets pepperkakeby og er åpent fra 11-181. og 2. desember.

· Artikkel hentet fra Bergens tidende· Desember. 2008



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

17. Juli 2008

I Villvin-vrimmelen

Mange av kunsthåndverkerne på Villvinmarkedet kommer tilbake år etter år, og opparbeider seg en trofast kundekrets som venter på dem når de kommer tilbake. Samtidig kommer alltid nye til, slik at man aldri helt vet hvordan et Villvinmarked vil være, bortsett fra en gjennomgående høy kvalitet og god stemning.

Natascha Krabbe er med for andre år på rad. Hun har spesialisert seg på knapper i porselen, som hun støper eller kjevler ut. Motivene varierer fra maur og øyenstikkere via Vegvesenets motorsykkel - og elgskilt til små
ord - ord knapper - som kan settes sammen til setninger.

Ideen er at folk selv er med på å skape noe nytt ved å sy knappene på klær
og vesker. Et vanlig Hennes & Mauritz plagg kan på den måten plutselig
få et personlig og eksklusivt preg, sier Natascha.
Prosjektet startet nærmest tilfeldig med at hun laget knapper til en kåpe
hun hadde kjøpt på Fretex. Resultatet ble lagt merke til av klesdesignerne i Tulip & Tatamo, og et samarbeid var i gang. Nå leverer Natascha knapper til flere av deres kolleksjoner, og til Villvin…….

Tekst Cathrine H. Søhr
Artikkel hentet fra Aust Agder blad. 17. juli 2008

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

28.Juli 2009

Oasen Galleri Villvin

Galleri Villvin er en sånn butikk damer flest elsker å bruke tid i. Fylt med kunsthåndverk
og unike ting. Mannfolka får tida til å gå i Villvins bakgård der det er kafé.

Merkunderlige kopper. Vidunderlige glass. Fantastiske strikkekjoler. Fikse hatter.

Sprø knapper. Unike smykker. Heftige fat. Lavmælte vaser. Skimrende sjal. Tøffe vesker. Overraskelser. overraskelser. overraskelser. Galleri Villvin er en virkelig oase. En butikk folk, altså damer. reiser langt for å oppleve og der de bruker lang tid. Noen vil også si mye penger. Vi gleder oss veldig til sommeren. Da fylles butikken med forventningsfulle gjester. sier galleriets leder Tone Lindegaard, som alltid gir kyndige og kunnskapsrike råd til de besøkende…….


Artikkel hentet fra Aust Agder blad - ferieavisa 2008






- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


28.Juli 2009

Kjempesuksess for årets kunsthåndverksmarked

Smykkekunstnere, keramikere og alle de andre som deltok på årets marked var veldig fornøyd. Noen synes fredagen var best mens andre solgte best på lørdagen.
Folk stimlet rundt bordene med åpne lommebøker da vi var innom på fredag. Salget gikk strykende. Både turister og innfødte smilte om kapp med kunst nerne.

For tredje år på rad stilte Snella og Petronella opp med sine porselensknapper. Natascha og Dag Krabbe står bak dette nav net. De har et eget knappestøperi i Oslo hvor det arbeider 4 flinke knappestøpere. Natascha Krabbe er kjent både fra Norge Rundt og God morgen Norge på tv. Knappene er veldig anvendelige og blir brukt til smykker, pynt på klær, væsker, tøfler og mye mer…..


Tekst · Kurt Stangeby
Artikkel hentet fra Lillesand Posten 28 juli 2009






- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

November 2008

Kneff en porselens knaff

Føler du deg så slaff at du ikke kan kneffe en knaff?
Kanskje du trenger noen nye knaffer:

GAMLE PLAGG kan få ny vår med nye knapper, ikke minst hvis det er glansbildeen ler, rakkerunger eller tekstlige budskap på knappene.

Snella og Petronella heter produsenten av disse vakre, muntre og ganske særegne porselensknappene, og mye tyder på at de kan bli å se på et plagg nær deg. I disse dager øker nemlig grunder Natascha Krabbe - eller sjefsknapper som hun selv kaller seg - staben kraftig, for å imøtekomme etterspørselen.

DET ER IKKE snipp-snapp-snare å lage porselensknapper. De skal støpes og tørkes og brennes og glaseres og tørkes og brennes igjen.

Så, etter at den særegne dekoren er lagt på hver eneste knapp, og de underveis har fått fine hull til å bli festet gjennom, skal de jammen meg tørkes og brennes igjen.

Motivene spenner fra naive strektegninger til gamle fotografier, fra åpenbar ironi til ren estetikk, og fra det superfeminine til ganske tøffe mannemotiver. Og hvis du vil sette ditt eget preg på knappestellet, så finnes også den muligheten. I kolleksjonen finns ordknapper, noe som i seg selv er en inspirasjon til blødmer, og du kan bestille dine egne velvalgte fraser, på ordknapp etter ordknapp.

Ordknappene er alt annet enn ordknappe, og de er Snella og Petronellas absolutte bestselger.
Lure mødre bestiller knapper med podens navn, og dermed er tøyet merket i samme slengen.

STØRRELSENE varierer fra 14 millimeter bluseknapp til røslige frakkeknapper på mer enn det dobbelte.

Bruker du bare glidelåser, sier du? Snella og Petronella tilbyr noen av knappemotivene også som ørepynt og mansjettknapper. Hva med Guri i det venstre, og Malla i det høyre, eller Ædda på det ene ermet, og Bædda på det andre?

KNAPPENE kan kjøpes i nettbutikken til Snella og Pe tronella. Knappestøperne knytter til seg forhandlere over hele landet, men foreløpig er det ingen i Sør Rogaland.

Tekst:Line Noer Borrevik
Artikkel hentet fra Stavanger Aftenblad, fredagsmagasinet november 2008

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

15. Juni 2009

Importert knapphet

ASGARDSTRAND: Snella og Petronella pakket knappesken for å søke lykken blant bodselgere. - Jeg er her kun for anledningen. Vi har en liten fabrikk med butikk i Oslo, sier Natascha Krabbe
hos Snella og Petronella.

Blant økologisk syltetøy, strikkeartikler og sølvsmykker står bedriftens utsending alene om å skulle kapre kunder med knapper: Knapper med valgfritt bruksområde, som for eksempel til kåper, vesker og hårspenner, samt mansjettknapper som sier rå-tass og ekte-mann. Lørdagens Åsgårdstrandsdager kunne by på så mangt….

· Artikkel hentet fra Tønsberg Blad· 15. Juni 2009











- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

5 Januar 2008

Edelt Norsk

KNAPPER: Produktdesigner med keramikkspesialisering Natascha Krabbe (36) hadde ikke lyst til å lage kopper og kar.
Da folk spurte hvor hun hadde kjøpt de fine porselensknappene i kåpen, bestemte hus seg for å gjøre business av sine dekorerte porselensknapper. Et og et halvt år senere klarer hun ikke å laget nok av dem.
Nå ringer folk fra Tyskland og Spania og vil ha.

Hver knapp ligger tre døgn bare i ovnen og det tar tre uker fra start til ferdig knapp.
Da blir det trangt i den 60 kvadratmeter store leiligheten i Oslo som Krabbe deler med mannen,
og bruker som verksted og fabrikk. Knappen fra Snella & Petronella koster fra 30 til 70 kroner stykket.
Nye motiver dukker opp hele tiden og blant de siste er norske byer.

Tekst : Miranda Manson · Foto: Kåre Kanin
Artikkel hentet fra VG HELG· 5 Januar. 2008

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -



Sommer 2008

Knappekunstneren i Norderhovsgata

Knappebutikken Snella & Petronella dukket senvinters opp på et hjørne i Norderhovsgata.
Store knapper med vakre og morsomme mønstre vakte nysgjerrigheten til forbi passerende,
og folk kommer etter sigende langveis fra for å få tak i de origina le knappene.

Innehaver av butikk og verksted, eller knappelab som hun gjerne kaller det, Natascha Krabbe,
tar smilende imot i sitt nyinnredede butikklokale. - Det er jeg som er selve Petronella, fastslår hun.

Med bakgrunn som keramisk produkt- og fargeutvikler har kunst håndverkeren drevet eget knappe firma i omtrent to og et halvt år. Interessen har vært så stor at den kreative knappedesigneren har måt tet jobbe hardt for å dekke etterspørselen - selv med minimal markedsføring. Butikken går faktisk så bra at den blide damen er i ferd med å utvide virksomheten med en fulltids medarbeider i tillegg til to deltidsansatte.

  • Når tiden har vært inne, har det hele tiden åpnet seg nye dører for meg, forteller butikkeieren.
  • Det er ikke så lett å forklare, men hver gang jeg har tatt en beslutning om noe, har det som skal til, kommet til meg, utdyper hun.
  • Hvis jeg merker motstand, venter jeg heller til tiden er inne. Noen ganger dukker det opp en løsning bare man venter litt. Det kan være en ny produsent eller en annen måte å gjøre ting på. Jeg har spart mye penger på å vente ting ut! Jeg er en tålmodig sjel, en typisk skilpadde-type, som man leser om i eventyr.

Natascha Krabbe med den røde kåpen som det hele startet med. -
Mange har spurt om å få kjøpe kåpen men den er ikke til salgs, smiler knappedesigneren.

Skilpadden jobber jevnt og trutt og kommer alltid i mål til slutt. Jeg må huske å lage en knapp til meg selv en gang med teksten "sjefsskilpadde", ler hun.

Knappene

Ideen til knappeproduksjon kom til Natascha kort tid etter at hun var ferdig med skolen. - Jeg hadde hele tiden tenkt at jeg i hvert fall ikke skulle drive for meg selv, forteller hun. - Men så hadde jeg vært på jobbintervju, og selv om jeg hadde fått jobben, hadde jeg en dårlig følelse da jeg gikk ut. Jeg gikk femti meter lenger ned i gata, og ble stoppet av en venninne som ropte på meg. Hun tilbød meg verkstedplass og sa at "her skal du jobbe", minnes kunsthåndverkeren. Og slik ble det. - Jeg hadde ikke helt klart for meg hva jeg skulle lage, men jeg hadde nylig kjøpt en rød kåpe på Fretex med noen frykt elige gullknapper. Jeg satt og så på den, og da slo det meg at - ja, det er knapper jeg skal lage!

Og knapper har det blitt i lange baner, nærmere bestemt porselens knapper med egenkomponerte mønstre. Butikken bugner over av knapper i ulike størrelser, mønstre og farger. Fra nydelige knapper med klassiske englemotiv, blomsterknapper, knapper med insekter, ordknapper, fargerike barnemønstre og knapper med rampunger. Rampungene ble faktisk til fordi pappa, som skulle hjelpe meg, boret hullene feil, beretter Natasha. Han hadde ikke tatt på seg brillene, og hullene ble rett og slett feilplassert. Jeg syntes ikke jeg kunne kaste alle knappene. Og så kom jeg på at hullene kunne være øyne, og dermed tegnet jeg rampunger på dem! Rampungeknappene har blitt en salgssuksess for knappeprodusenten. Nataschas ordknapper har også blitt veldig populære, og hun tilbyr også kundene å velge sine egne ord til knappene. Hun utvider stadig tilbudet av spesialdesignede personlige knapper, så her er det bare fantasien - og tiden - som setter begrensninger!

Gjenbruk

I tillegg til knapper er Natasha Krabbe i ferd med å utvide tilbudet med øredobber, mansjettknapper og brosjer. - Det er likevel knapper som er basisen, fastslår hun. - Jeg er veldig opptatt av gjenbruk, og knappene mine kan bidra til at folk bruker et gammelt plagg lenger. Med nye knapper kan et brukt plagg bli som nytt! Men det er også mange som kjøper billig baby tøy og bytter ut knappene med knapper fra butikken min. Med kostbare og holdbare knapper, får plaggene lengre levetid, tror hun.

Mange kunder strikker også selv. Nyblivende bestemødre strikker klær for at de skal passe til de originale knappene. -
I stedet for at de finner mønsteret først, starter de gjerne med knappene, smiler butikkinnehaveren.

Varig materiale

I motsetning til hva man kanskje skulle tro, er porselen et veldig holdbart materiale, fremholder Natascha Krabbe. - Knappene brennes i tre omganger på veldig høy temperatur og tåler derfor mye, for klarer hun. - De kan ikke ripe og blir ikke falmet av solen. Knappene blir unike og holdbare klessmykker, men likevel tilgjengelige. Folk har råd til å kjøpe mine knapper!

De originale mønstrene designer Natasha selv og i samarbeid med andre norske illustratører. De fleste mønstrene blir bearbeidet på designerens PC og overført til mønsterark, lignende glansbiIdeark, gjennom en spesiell trykkeprosess før de påføres knappene i siste runde i ovnen. Hele prosessen herder knappene slik at de tåler mye.

  •  Det har hendt at jeg har kastet en knapp i havnebassenget i forbindelse med en utstilling eller lignende, forteller Natascha. - Jeg liker å tenke på at den kan ligge der lenge og at noen kanskje finner den igjen om 70 år - like fin!

Stor interesse

Tidligere drev Natascha Krabbe verkstedet sitt hjemme på Godlia, men fra mars har hun hatt tilhold i Norderhovgata. - Jeg trengte et større sted, og fant det på Kampen, forklarer hun. - Her hadde jeg bare vært en gang tidligere, men jeg skjønte med en gang at dette ville være et perfekt sted for en virksomhet som min.

Hun fremhever viktigheten av et sentrumsnært, men ikke for sentralt lokale. - Jeg og mine ansatte er veldig skravlesyke, og hvis butikken hadde ligget for sentralt, kunne det blitt for mye skravling og for lite jobbing, tror hun. - Samtidig er jeg veldig glad i å prate med kunder. Jeg får mange gode tips, og kontakten med kundene er uvurderlig. Det inspirerer ofte til nye produksjoner.

I dag selges Nataschas originale knapper gjennom 14 ulike forhandlere i Norge i tillegg til gjennom egen butikk og nettbutikk. Men hun har flere forhandlere på vente liste og forventer å øke antall utsalgssteder kraftig i løpet av det nærmeste året. Da vil knappene fra knappelab'en i Norderhovsgata kanskje også bli å finne i butikker i Stockholm, København, London og New York, og i så fall må staben utvides igjen.

  • Jeg er veldig takknemlig for at jeg kan drive med dette, sprudler knappedesigneren. - Jeg får holde på med noe jeg trives med, og det finnes ikke en sur knappekunde!

Natascha Krabbe er selv et levende bevis på at det går an å skape et levebrød av knapper og glansbilder.

· Artikkel hentet fra Kampen Posten· SOMMER. 2008

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


13. April 2008

Knapt til å tro

Den nyetablerte Oslo-designeren Natascha Krabbe satser
på Internett for å selge egenproduserte knapper.
På www.snellaogpetronella.no er det mulig å bestille
porselsensknapper med bilder av hemmelige agenter,
rampeunger, søte engler maur og ord - blant annet.

· Artikkel hentet fra GRAVID · NR 4. 2008

 










- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -



28 April 2008

Helstøpt lykke

Natascha Krabbe (36) ønsket seg fast jobb. Men da butikkansatte nærmest sprettet knappene av kåpa hennes, ble det egen verksted-butikk med hjemmelagde knapper isteden.

Jeg hadde kjøpt en fin rød kåpe, men med de fæleste gull knapper på hos Fretex, da fant jeg på å lage
porselensknapper til min nye kåpe, sier Natascha som er utdannet industridesigner.

Da den nyslåtte knappestøper sken hadde et tilfeldig ærend innom en klesbutikk ikledd nevnte nyknappede kåpe,
falt knappene såpass i smak hos butikkpersonalet, at de nærmest ble revet av kåpen, og
lovnader om leveranse av enda flere knapper måtte avgis.

  • Da skjønte jeg at det var knapper jeg skulle lage. Jeg hadde akkurat råd til en pose med porselensleire og gikk i gang. 

Til å begynne med hadde jeg knapper overalt, på kjøkkenet, på sove­ rommet og i alle skapene, minnes Natascha.

TO OG ET HALVT ÅR etter den første begeistringen, var verksted butikken Snella&Petronella's knappelab på Kampen i Oslo et faktum. Snella til ære for alle «dom snella» «snille», red.anm), familie og venner som hjelper til når knappe-etterspørselen er som størst. Petronella fordi farmoren, et svært viktig menneske i Nataschas liv, alltid kalte henne det da hun var liten.

  • Det har vært knallhardt arbeid, sju dager i uken, men nå begynner det å gå seg til.

Dette har jeg drømt om siden jeg var seks år og lånte farmors soverom til å ha salgs utstillinger.

Natascha beskriver grunder til værelsen som en livsstil, og kan i dag ikke forestille seg noe annet enn å være sin egen sjef, selv om nettopp dette lenge var utenkelig: - Jeg var fast bestemt på å få meg en fast jobb, og forsto meg ikke på dem som torde å holde på for seg selv. På skolen var mitt hovedfokus industriell design. Jeg lagde blant annet et brettspill i steingods, som var et kreativt ide verktøy for designere, og prøvde hele tiden å presse grenser for ikke å havne i kopper- og kar-bransjen, for der er det så utrolig mange fra før av, fortel ler Natascha, som stortrives som enslig svale i knappebransjen istedenfor.

SKAPERGLEDEN BESKRIVER HUN som en positiv strøm som sprer seg i hele kroppen, og som nær mest lever sitt eget liv. - Sitter jeg på stranda, begyn ner jeg å leke med sanden, og er jeg på fjellet så lager jeg noe av det jeg finner der.

Jeg kan ikke noe for det, jeg er bare født sånn. - Det er noe meditativt over det å lage knapper, og prosessen består av såpass mange ulike ledd at jeg aldri blir lei. Det skal støpes, glaseres, stekes og males. Jeg kom mer alltid til å holde på, selv om jeg får ansatte.

I dag er etterspørselen etter de søte knappene så stor at hun ber forhandlerne pent om å ta inn færre knapper enn de har forespurt. I et forsøk på å få opp knappetallet, prøvde den driftige dama seg på å legge produksjonen til Kina, men med svært dårlige erfaringer. - Jeg tok et bevisst miljøvalg der og da og bestemte meg for å ha produksjonen i Norge.

På den måten slapp knappene å bli sendt kloden rundt uten kontroll på bruk av kjemikalier i et fremmed land.

TIL NESTE ÅR SATSER HUN på å etablere enda en knappefabrikk her til lands, i landlige omgivelser for alle de lykkelige knappene.

  • Det er viktig for meg å få fram at knappene lages også ut fra et miljøhensyn. Jeg ønsker at folk skal ta vare på klærne sine. Gjenbruk er viktig for meg. Og da kan man for eksempel pynte opp gamle klær med knapper. En liten gutt fortalte meg at han hadde hatt en knapp i en bukse som ble for liten, og at moren
    hans nå skulle flytte knappen med over til den nye buksa hans. Da smelter jeg helt, forteller Natascha.
  • Jeg er helt overveldet over hvor mye knappene betyr for folk. Blant annet en som var kreftsyk, hun sydde knapper på en lue for å ha det som vakker hodepynt, siden hun hadde mistet håret. Det varmer sånn å høre slike historier. Jeg har en sterk tro på at det er en mening med det jeg holder på med.


Sy knappene på luer, jakkeslag, bruk dem som brosjer, på lommeklaffer, som smykker, på tøysko som pynt, på vesker, skjortelommer, pengepung, som mansjettknapper, på skjerf, undertøy, på brude kjolen, dåpskjolen, sekken, puter, strikkejakker og på tøyservietter.

Rampeunger, safari motiver, engler, øyenstikkere og ordknapper er bestsel gere. Det er også mulig å bestille egne ord på knappene. Knappene med rampeungene ble til som en kamuflasje etter at Nataschas far hadde glemt brillene da han skulle bore knappehull. De skjeve knapp ehullene ble øyne. Smykkeknapper kan de også kal les, Nataschas knapper. Hun kjører knallhard kvalitetsjustis. Her har kundene hennes sendt inn bilder av hvordan de har brukt knappene. Se på mors engel!

Her er den røde kåpen som startet Natascha Krabbes knappeeventyr.

Når porselensleire er brent på 1300 grader, blir det nesten like hardt som stein, og tåler runde på runde i vaskemaskinen.

Ordknapp. Ble til da knappestøpe ren skulle i bursdag til en forfatter, og ikke torde gi en bok i gave.

· Artikkel hentet fra ALLERS· NR 18. 2008


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

13. April 2008

Porselensknapper til den ordknappe

En gjenbruksjakke som trengte nye knapper, ble uventet startskuddet for en ny levevei for produktdesigneren Natascha Krabbe.

Den gamle frakken hadde hun frisket opp med porselensknapper av egen design. Og det var noe som falt så godt i omgangskretsens smak, at hun måtte sette i gang med å produsere flere. I dag står Natascha Krabbe bak butikken Snella og Petronella, som selger porselensknapper av enhver art. Her er både til dyreelskeren, babyen og ikke minst den ordknappe. Sistnevnte lages på bestilling. Snella og Petronella finnes også på nettet, avlegg den spøkefulle nettsiden et besøk:
www. snellaogpetronella.no

· Artikkel hentet fra Kreative Kvinner· NR 2. 2009

 






- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Send oss gjerne avisutklipp og presseoppslag hvis du snubler over dem på din ferd!

 

Snella&Petronella AS - post@snellaogpetronella.no - Åmotveien 2 - 1389 Heggedal - Norge - tlf +47 934 40 433 - 914 938 619 MVA

Sidene er utviklet av Digi Publishing AS

Cookies